Motorsport  »  Sporty samochodowe  »  Le Mans 24h 2010 - Peugeot przygotowuje się na tegoroczny wyścig
Le Mans 24h

Le Mans 24h 2010 - Peugeot przygotowuje się na tegoroczny wyścig

2010-06-03 - K. Spychalski     Tagi: Peugeot, Le Mans
Na fali podwójnego zwycięstwa odniesionego w Le Mans w zeszłym roku, Peugeot szykuje się do drugiego z rzędu zwycięstwa w tych prestiżowych wyścigach.

Dwanaście miesięcy ciężkiej pracy rozpoczętej w czerwcu 2009 roku, utrzymało poziom adrenaliny całego zespołu wystarczająco wysoko do realizacji planu powtórzenia sukcesu w niezmiernie popularnych zawodach, przyciągających na tor corocznie 250 tysięcy widzów. Od 2009 do 2010: wielkie emocje i moc ekscytującej pracy

Już dzięki samym niespodziankom, dramatom i potencjalnym pułapkom, które zawsze towarzyszą 24-godzinnym wyścigom na torze w Le Mans, radość i emocje z wygrania wielkiego francuskiego wyścigu są całkowicie niepowtarzalne. Kiedy Peugeot dostąpił zaszczytu zwycięstwa w Le Mans w roku 2009, firma odczuła falę autentycznego entuzjazmu, który pojawił się zarówno wśród kibiców, jak i pracowników firmy. Zwycięski samochód 908 HDi FAP i jego kierowcy - Alexander Wurz, Marc Gené oraz David Brabham, niemal natychmiast rozpoczęli trwające od czerwca do września swoje honorowe turne, po którym samochód wrócił do warsztatów zespołu wyścigowego w Vélizy. Od tamtej pory zespół skoncentrował się na celach roku 2010, w którym Peugeot będzie świętował dwusetną rocznicę powstania firmy. Zespół Peugeot Total ani na chwilę nie traci z oczu postawionych mu celów.
W styczniu tego roku Peugeot upublicznił swój projekt, który - w nawiązaniu do nowego motto firmy: Peugeot: MOTION & EMOTION - kontynuuje firmową tradycję postrzegania emocji jako serca motoryzacji, a jak wiadomo, sporty motorowe stanowią istotną część materiału genetycznego firmy Peugeot.

Czas przygotowań
Od momentu, w którym zwycięzca zeszłorocznego Le Mans zobaczył na mecie chorągiewkę z biało-czarną szachownicą w dniu 14 lipca 2009 roku, zespół przygotowuje się do następnego startu. W ramach tych przygotowań wystawiono samochód w trzech wyścigach i przeprowadzono 11 sesji testowych, w tym symulujących wyścigi, przebadano różnorodne regulacje samochodu, a przy współpracy z firmą Michelin dopracowano pełną gamę opon na wszelkie warunki wyścigowe.

- Nasze wstępne prace polegały na dostosowaniu modelu 908 HDi FAP do regulaminu obowiązującego w roku 2010, co sprowadzało się do modyfikacji silnika i nadwozia - wyjaśnia Bruno Famin, dyrektor techniczny Peugeot Sport. - Korekty w aerodynamice polegały jedynie na dostosowaniu jej do zmienionej mocy silnika.

Postaraliśmy się odzyskać część mocy utraconej na skutek zmian regulaminu, pracując z firmą Bosch nad procesem spalania, obniżając straty tarcia przy współpracy z firmą Total i zwiększając sprawność przepływu układów dolotu powietrza oraz wydechu spalin w kooperacji z firmą Dow.

Wzięliśmy pod lupę wszystko, co sprawiało nam kłopoty w zeszłym roku, pracowaliśmy także nad podwyższeniem niezawodności całej konstrukcji. Dla 908 HDi FAP będzie to czwarty i ostatni sezon udziału w wyścigach. Myślę, że ten wspaniały samochód dostarczy nam wspaniałych emocji w czasie kolejnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Wierzę, że będziemy w czołówce wyścigu od startu do mety
.

Majowy 1000-kilometrowy wyścig na torze Spa Francorchamps pokazał, czego widzowie mogą spodziewać się w Le Mans. Będzie to długi, bezlitosny sprint, w czasie którego najmniejszy błąd lub niedokładność na torze lub w alei serwisowej, a także w doborze strategii, może kosztować bardzo drogo.

Z tego właśnie powodu uznano za niezbędne przećwiczyć wszystko w rzeczywistych warunkach wyścigowych, by każdy z członków zespołu mógł wykonywać swoje zadania pod presją, jaką tworzy tylko prawdziwy wyścig. W październiku zeszłego zespół wziął udział w amerykańskim 10-godzinnym wyścigu Petit Le Mans, w marcu uczestniczył w 12-godzinnym wyścigu na torze Sebring, a ostatnio także we wspomnianym wyścigu 1,000km de Spa.

Wszystkie te sprawdziany pozwoliły uczynić z Team Peugeot Total jeszcze bardziej dojrzały i sprawny zespół wyścigowy, który był w stanie odnieść we wszystkich trzech wyścigach podwójne zwycięstwa. Do dzisiaj samochód 908 HDi FAP dorobił się niezwykłego rekordu 15 zwycięstw w 21 startach, wygrywając między innymi takie klasyki, jak Le Mans, Sebring, Petit Le Mans i kilka innych.

Po powrocie z toru Spa, wszystkie trzy fabryczne 908 HDi FAP zostały rozmontowane na części, drobiazgowo sprawdzone i precyzyjnie zmontowane przed kontrolą techniczną, zaplanowaną w Le Mans na niedzielę 6 czerwca. W międzyczasie mechanicy nie próżnowali, ćwicząc w warsztatach zespołu w Vélizy zmiany kół i inne czynności serwisowe, by żadna ewentualność nie była dla nich zaskoczeniem.

- Zostawiliśmy nawet pewien zapas części na Le Mans w Magny-Cours - dodaje Bruno Famin, - a ostatnie jazdy testowe zaplanowaliśmy w Satory koło Paryża. W tygodniu poprzedzającym wyścig wykorzystamy pierwsze wtorkowe i środowe sesje kwalifikacyjne i treningowe na ostateczne dopracowanie ustawień naszych trzech samochodów i na sprawdzenie pracy opon, zbierając jednocześnie maksymalnie wiele danych, które mogą się okazać przydatne w czasie wyścigu. Po zakończeniu środowych treningów wymienimy silniki, by zachować je w jak najlepszym stanie na sam wyścig.

- Mimo zeszłorocznego zwycięstwa, w tym roku musimy o zwycięstwo walczyć od nowa.

- Nasza wygrana w Le Mans z 2009 roku pozwoliła całemu zespołowi uwierzyć w swoje możliwości - odnotowuje Olivier Quesnel, dyrektor sportowy Peugeot Sport. - W tym samym czasie rok temu mieliśmy wrażenie, że jesteśmy już przyparci do muru. Dzisiaj ciśnienie jest wciąż duże, ale teraz używamy go jako czynnika motywującego do skutecznego działania.

Le Mans to najwspanialszy wyścig na świecie, więc wszyscy byliśmy bardzo dumni, gdy udało nam się pokonać Audi będące przez lata mistrzem wyścigów długodystansowych. Zrobiliśmy co było tylko w naszej mocy, by jak najstaranniej przygotować się do powtórzenia zeszłorocznego sukcesu, ale każdy z nas zdaje sobie sprawę, że to będzie długi wyścig, w czasie którego może stać się niemal wszystko.

Niezależnie od tego, jak wiele pracy włoży się w przygotowania, dopiero Le Mans zdecyduje, kto w niedzielę wieczorem zabierze puchar do domu. Oczekuję bardzo zaciekłej walki na torze, bo jestem pewien, że nasz główny rywal zrobił spory postęp, co widzieliśmy w Spa.

Nie wolno nam też lekceważyć innych zespołów. Na przykład samochody Aston Martin są obecnie szybsze na prostych, co może zmusić naszych kierowców do podejmowania większego ryzyka przy wyprzedzaniu. Jest to już czwarty sezon wyścigowy naszych samochodów, co także trzeba wziąć pod uwagę i walczyć o zwycięstwo nie mniej zdecydowanie, niż przed rokiem.

Plan zajęć zespołu PEUGEOT TOTAL na wyścig 24 Godziny Le Mans w roku 2010

Niedziela, 6 czerwca

15:00: Rejestracja gości
18:00: Podpisywanie autografów w salonie firmy Clara Automobiles Peugeot w Le Mans

Wtorek, 8 czerwca

15:00: Spotkanie z dziennikarzami (wstęp za zaproszeniami)
17:00: Podpisywanie autografów w alei serwisowej

Środa, 9 czerwca

11:00: Ceremonia odcisków dłoni dla zwycięzców wyścigu z roku 2009 (w centrum Le Mans)
14:00: Spotkanie z dziennikarzami (wstęp za zaproszeniami)
16:00-20:00: nieoficjalny trening
22:00-00:00: pierwsza sesja kwalifikacyjna

Czwartek, 10 czerwca

15:00: Spotkanie z dziennikarzami (wstęp za zaproszeniami)
16:00: Podpisywanie autografów na stoisku Total oraz w Peugeot Sport Boutique w wiosce wyścigowej
19:00-21:00: druga sesja kwalifikacyjna
22:00-00:00: trzecia sesja kwalifikacyjna

Piątek, 11 czerwca

12:00: konferencja prasowa firmy PEUGEOT
18:00: Parada kierowców (centrum Le Mans)

Sobota, 12 czerwca

9:00-9:45: rozgrzewka
15:00: start 78 wyścigu 24 Godziny Le Mans

Niedziela, 13 czerwca

15:00: meta 78 wyścigu 24 Godziny Le Mans



źródło: Peugeot

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Le Mans 24h 2010 - Peugeot przygotowuje się na tegoroczny wyścig

Podobne: Le Mans 24h 2010 - Peugeot przygotowuje się na tegoroczny wyścig
Podobne galerie: Le Mans 24h 2010 - Peugeot przygotowuje się na tegoroczny wyścig
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Peugeot
Galerie zdjęć
Newsletter