Motorsport » Sporty samochodowe » Le Mans 24h 2010 - kolejne fakty o rekordowym zwycięstwie Audi

Le Mans 24h 2010 - kolejne fakty o rekordowym zwycięstwie Audi
w najszybszym w historii wyścigu Le Mans Audi odnotowało trzeci triumf. Najważniejsze fakty o historycznym zwycięstwie marki z czterema pierścieniami w Le Mans.
Le Mans 24h 2010 - Audi R15 TDI na mecie
Odnosząc dziewiąte zwycięstwo Audi dogoniło Ferrari na liście najlepszych w rozgrywanym od 1923 roku klasyku. Tylko Porsche z 16 zwycięstwami (w 60 startach) odniosło większy sukces. W sumie 24 różne marki znajdują się na liście zwycięzców. Bilans Audi w 24-godzinnym wyścigu Le Mans robi wrażenie: dziewięć zwycięstw odniesiono w dwunastu startach (udział procentowy zwycięstw: 75 procent). Dodatkowo Audi zajęło 23 z 36 możliwych miejsc na podium (64,9 procent).
Na 39 startujących od 1999 roku samochodów Audi 31 z nich dotarło do celu (79,5 procent), z tego dziewięć zwycięstw, pięć drugich miejsc i dziewięć trzecich. Dla zespołu Reinhold Joest było to jedenaste zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, siódme z Audi. We wszystkich dwunastu startach w Le Mans Audi zawsze stawało na podium.
Le Mans 24h 2010 - Audi vs Peugeot
Dla marki z czterema pierścieniami było to czwarte potrójne zwycięstwo po latach 2000, 2002 i 2004. Po raz pierwszy producentowi samochodów udało się uzyskać w Le Mans potrójne zwycięstwo pojazdami z silnikiem wysokoprężnym.
Biorąc pod uwagę sukces Bentleya w roku 2003, w którym wykorzystano opracowany przez Audi Sport silnik TFSI, wysokowydajna technologia Audi odniosła zwycięstwo w dziesięciu z ostatnich jedenastu wyścigów Le Mans. Za te dziesięć sukcesów odpowiedzialny jest szef Audi-Motorsport dr Wolfgang Ullrich.
Le Mans 24h 2010 - Mike Rockenfeller w Audi R15 TDI
Po raz piąty z rzędu zwycięstwo w Le Mans odniósł samochód z silnikiem diesla. Cztery zwycięstwa diesli idą na konto technologii TDI Audi (2006 do 2008 i 2010). Po roku 2001 (TFSI) i 2006 (TDI) Audi zwyciężyło po raz trzeci z nową technologią: 2010 po raz pierwszy wykorzystano silnik z turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny VTG. Ze średnią prędkością 225,228 km/h 78 wyścig był najszybszy w historii. Także pozostałe dwa Audi R15 - 224,659 km/h i 223,524 km/h - przekroczyły rekordową wartość z roku 1971 (222,304 km/h).Zwycięskie Audi R15 TDI z numerem startowym „9“ przejechało w sumie 397 okrążeń. Pokonując dystans 5 410,713 kilometrów pobiło pochodzący z roku 1971 rekord dr Helmuta Marko i Gijs van Lennepa w Porsche 917 (5 335,313 km). Wówczas jeżdżono jeszcze w Le Mans bez szykan.Mimo bardzo wysokiej średniej prędkości zwycięski samochód zużył 43,43 litra paliwa na 100 kilometrów - ponad dziesięć procent mniej niż przy pierwszym zwycięstwie Audi w roku 2000, chociaż wówczas średnia prędkość wynosiła 208,660 km/h.
Le Mans 24h 2010 - wypadek Audi R15 TDI
Cały dystans zwycięskie auto pokonało na jedenastu kompletach opon Michelin (łącznie z dodatkowym kompletem wymienianym tuż przed zakończeniem wyścigu z powodu przebicia). Średnio na jednym komplecie opon przejechało 491,9 km. W 2009 wymiana opon była konieczna co 330 kilometrów - świadczy to o dużej wydajności „R15 plus“.
W sumie R15 TDI, które zajęło pierwsze miejsce, było 33 razy w boksie przez prawie 20 minut. Nieplanowana była tylko wymiana prawego lusterka (około 20 sekund). A przebita opona zmusiła kierowcę do dodatkowej wymiany opon.
Zobacz także: Le Mans 24h 2010 - galeria »Zwycięskie Audi R15 TDI prowadziło w 133 z 397 okrążeń. Najszybsze okrążenie Audi R15 TDI w wyścigu przejechał Andre Lotterer - 3.21,541 minuty w 334 rundzie. Ze średnią wieku 29 lat stworzyli Timo Bernhard (29), Romain Dumas (32) i Mike Rockenfeller (26) najmłodsze trio kierowców, którzy odnieśli zwycięstwo samochodem Audi w Le Mans. Mając 26 lat Mike Rockenfeller jest najmłodszym kierowcą Audi, który zwyciężył 24 - godzinny wyścig.
Tom Kristensen zdobył startując 14 raz w wyścigu jedenaste miejsce na podium - z tego 8 zwycięstw (rekord) i trzy trzecie miejsca. W sumie jedenastu kierowców wygrywało Le Mans jadąc Audi: Seiji Ara (1 zwycięstwo w Audi), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dino Capello (1), Romain Dumas (1), To Kristensen (6), JJ Lehto (1), Allan McNish (1), Emanuele Pirro (5), Mike Rockenfeller (1) i Marco Werner (3).
Dopiero po raz trzeci w historii wyścigu zwyciężył samochód z silnikiem V10. Po raz drugi z rzędu ( w sumie dopiero piąty raz od 1923 roku) w Le mans zwyciężył samochód z numerem startowym „9“.
Odnosząc dziewiąte zwycięstwo Audi dogoniło Ferrari na liście najlepszych w rozgrywanym od 1923 roku klasyku. Tylko Porsche z 16 zwycięstwami (w 60 startach) odniosło większy sukces. W sumie 24 różne marki znajdują się na liście zwycięzców. Bilans Audi w 24-godzinnym wyścigu Le Mans robi wrażenie: dziewięć zwycięstw odniesiono w dwunastu startach (udział procentowy zwycięstw: 75 procent). Dodatkowo Audi zajęło 23 z 36 możliwych miejsc na podium (64,9 procent).
Na 39 startujących od 1999 roku samochodów Audi 31 z nich dotarło do celu (79,5 procent), z tego dziewięć zwycięstw, pięć drugich miejsc i dziewięć trzecich. Dla zespołu Reinhold Joest było to jedenaste zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, siódme z Audi. We wszystkich dwunastu startach w Le Mans Audi zawsze stawało na podium.
Dla marki z czterema pierścieniami było to czwarte potrójne zwycięstwo po latach 2000, 2002 i 2004. Po raz pierwszy producentowi samochodów udało się uzyskać w Le Mans potrójne zwycięstwo pojazdami z silnikiem wysokoprężnym.
Po raz piąty z rzędu zwycięstwo w Le Mans odniósł samochód z silnikiem diesla. Cztery zwycięstwa diesli idą na konto technologii TDI Audi (2006 do 2008 i 2010). Po roku 2001 (TFSI) i 2006 (TDI) Audi zwyciężyło po raz trzeci z nową technologią: 2010 po raz pierwszy wykorzystano silnik z turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny VTG. Ze średnią prędkością 225,228 km/h 78 wyścig był najszybszy w historii. Także pozostałe dwa Audi R15 - 224,659 km/h i 223,524 km/h - przekroczyły rekordową wartość z roku 1971 (222,304 km/h).Zwycięskie Audi R15 TDI z numerem startowym „9“ przejechało w sumie 397 okrążeń. Pokonując dystans 5 410,713 kilometrów pobiło pochodzący z roku 1971 rekord dr Helmuta Marko i Gijs van Lennepa w Porsche 917 (5 335,313 km). Wówczas jeżdżono jeszcze w Le Mans bez szykan.Mimo bardzo wysokiej średniej prędkości zwycięski samochód zużył 43,43 litra paliwa na 100 kilometrów - ponad dziesięć procent mniej niż przy pierwszym zwycięstwie Audi w roku 2000, chociaż wówczas średnia prędkość wynosiła 208,660 km/h.
Cały dystans zwycięskie auto pokonało na jedenastu kompletach opon Michelin (łącznie z dodatkowym kompletem wymienianym tuż przed zakończeniem wyścigu z powodu przebicia). Średnio na jednym komplecie opon przejechało 491,9 km. W 2009 wymiana opon była konieczna co 330 kilometrów - świadczy to o dużej wydajności „R15 plus“.
W sumie R15 TDI, które zajęło pierwsze miejsce, było 33 razy w boksie przez prawie 20 minut. Nieplanowana była tylko wymiana prawego lusterka (około 20 sekund). A przebita opona zmusiła kierowcę do dodatkowej wymiany opon.
Zobacz także: Le Mans 24h 2010 - galeria »
Tom Kristensen zdobył startując 14 raz w wyścigu jedenaste miejsce na podium - z tego 8 zwycięstw (rekord) i trzy trzecie miejsca. W sumie jedenastu kierowców wygrywało Le Mans jadąc Audi: Seiji Ara (1 zwycięstwo w Audi), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dino Capello (1), Romain Dumas (1), To Kristensen (6), JJ Lehto (1), Allan McNish (1), Emanuele Pirro (5), Mike Rockenfeller (1) i Marco Werner (3).
Dopiero po raz trzeci w historii wyścigu zwyciężył samochód z silnikiem V10. Po raz drugi z rzędu ( w sumie dopiero piąty raz od 1923 roku) w Le mans zwyciężył samochód z numerem startowym „9“.
źródło: Audi; video: MotoTUBE
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Le Mans 24h 2010 - kolejne fakty o rekordowym zwycięstwie Audi
Podobne: Le Mans 24h 2010 - kolejne fakty o rekordowym zwycięstwie Audi




Podobne galerie: Le Mans 24h 2010 - kolejne fakty o rekordowym zwycięstwie Audi
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Audi
Galerie zdjęć
Newsletter