Motorsport » Sporty samochodowe » Pierwsza wygrana prototypu LMP2 w 24-godzinnym wyścigu Daytona

Pierwsza wygrana prototypu LMP2 w 24-godzinnym wyścigu Daytona
2016-02-01 - G. Filiks Tagi: Ford GT, Wyniki, Wyścigi długodystansowe, Daytona, LMP2, DeltaWing, 24h Daytona, IMSA SportsCar Championship, Ligier, Corvette C7.R
Tegoroczna edycja słynnego, 24-godzinnego wyścigu Daytona w Stanach Zjednoczonych przejdzie do historii. Pierwszy raz zawody zwyciężył prototyp LMP2.
Konkretnie Ligier JS P2 z silnikiem Hondy, wystawiony przez zespół Extreme Speed Motorsports i prowadzony przez Scotta Sharpa, Eda Browna, Johannesa van Overbeeke'a oraz Pipo Deraniego. Trzech Amerykanów i Brazylijczyk po 736 okrążeniach wygrali inauguracyjną rundę sezonu IMSA SportsCar Championship z przewagą 26,166 sekundy nad Chevroletem Corvette DP załogi ekipy Wayne Taylor Racing z Rubensem Barrichello w składzie. Poza byłym wieloletnim kierowcą Formuły 1, w wyścigu wzięło udział jeszcze dużo innych gwiazd - Ryan Hunter-Reay (były mistrz IndyCar i zwycięzca Indianapolis 500 stanął na najniższym stopniu podium), Lance Stroll, Alexander Wurz (były kierowca F1 i zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans zaliczył ostatni występ w karierze), Brendon Hartley, Andy Priaulx, Simon Pagenaud, Marcel Fassler (były mistrz świata w wyścigach długodystansowych i 3-krotny zwycięzca 24h Le Mans wygrał w GTLM), Mike Rockenfeller (były mistrz DTM i zwycięzca 24h Le Mans stanął na podium w GTLM), Earl Bamber (były mistrz Porsche Supercup i zwycięzca 24h Le Mans stanął na podium w GTLM), Bruno Spengler, Scott Dixon, Tony Kanaan, Rene Rast (były 3-krotny mistrz Porsche Supercup wygrał w GTD), Sebastien Bourdais, Marco Wittmann, Graham Rahal, czy Felix Rosenqvist.
Łącznie rywalizowało ponad 200 zawodników i 54 samochody. Na początku wyścigu liderem był już kultowy DeltaWing prowadzony przez Katherine Legge, ale w czwartej godzinie zmagań oryginalne auto zakończyło występ spektakularnym wypadkiem. Z Andy Meyrickiem za sterami wpadło na stojący na środku zakrętu i niewidoczny wóz PC. Uderzenie było tak mocne, że Oreca znalazła się na chwilę w powietrzu. Nie powiodło się też najszybszemu w kwalifikacjach (z Michaiłem Aloszynem za kierownicą) prototypowi BR Engineering BR01 z silnikiem Nissana rosyjskiego zespołu SMP Racing. Samochód trzy razy zjeżdżał na naprawdę hamulców i zajął dopiero 38. pozycję.
Tymczasem zaliczający wyścigowy debiut nowy Ford GT poniósł ogromne straty przez problemy ze skrzynią biegów. Wystąpiły w obu egzemplarzach pojazdu. Lepszy uplasował się na 31. miejscu, z 32 okrążeniami straty do zwycięzcy klasy GTLM.
Zobacz także: Giermaziak: Była olbrzymia szansa na zwycięstwo w 24h Daytona »Walka o triumf w GTLM miała nieprawdopodobny finał - dwie fabryczne Corvette C7.R finiszowały w odstępie - uwaga - 0,034 sekundy. Prowadzili je Oliver Gavin i Antonio Garcia Wygrał pierwszy z wymienionych. Trzy minuty przed końcem Brytyjczyk został wyprzedzony przez Hiszpana, ale ten potem popełnił błąd, pojechał szeroko na zakręcie i stracił pierwsze miejsce.Wcześniej Gavin jeszcze wyprzedził po kontakcie prowadzącego po ostatniej turze pit-stopów Bambera w fabrycznym Porsche 911 RSR.
Wielkie emocje na końcu towarzyszyły również pojedynkowi o zwycięstwo w klasie GTD. Rast wygrał Audi R8 LMS na oparach paliwa, mijając metę 3 sekundy przed Nickym Catsburgiem w Porsche 911 GT3-R.
PEŁNE WYNIKI WYŚCIGU
Konkretnie Ligier JS P2 z silnikiem Hondy, wystawiony przez zespół Extreme Speed Motorsports i prowadzony przez Scotta Sharpa, Eda Browna, Johannesa van Overbeeke'a oraz Pipo Deraniego. Trzech Amerykanów i Brazylijczyk po 736 okrążeniach wygrali inauguracyjną rundę sezonu IMSA SportsCar Championship z przewagą 26,166 sekundy nad Chevroletem Corvette DP załogi ekipy Wayne Taylor Racing z Rubensem Barrichello w składzie. Poza byłym wieloletnim kierowcą Formuły 1, w wyścigu wzięło udział jeszcze dużo innych gwiazd - Ryan Hunter-Reay (były mistrz IndyCar i zwycięzca Indianapolis 500 stanął na najniższym stopniu podium), Lance Stroll, Alexander Wurz (były kierowca F1 i zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans zaliczył ostatni występ w karierze), Brendon Hartley, Andy Priaulx, Simon Pagenaud, Marcel Fassler (były mistrz świata w wyścigach długodystansowych i 3-krotny zwycięzca 24h Le Mans wygrał w GTLM), Mike Rockenfeller (były mistrz DTM i zwycięzca 24h Le Mans stanął na podium w GTLM), Earl Bamber (były mistrz Porsche Supercup i zwycięzca 24h Le Mans stanął na podium w GTLM), Bruno Spengler, Scott Dixon, Tony Kanaan, Rene Rast (były 3-krotny mistrz Porsche Supercup wygrał w GTD), Sebastien Bourdais, Marco Wittmann, Graham Rahal, czy Felix Rosenqvist.
Łącznie rywalizowało ponad 200 zawodników i 54 samochody. Na początku wyścigu liderem był już kultowy DeltaWing prowadzony przez Katherine Legge, ale w czwartej godzinie zmagań oryginalne auto zakończyło występ spektakularnym wypadkiem. Z Andy Meyrickiem za sterami wpadło na stojący na środku zakrętu i niewidoczny wóz PC. Uderzenie było tak mocne, że Oreca znalazła się na chwilę w powietrzu.
Zobacz także: Giermaziak: Była olbrzymia szansa na zwycięstwo w 24h Daytona »
Wielkie emocje na końcu towarzyszyły również pojedynkowi o zwycięstwo w klasie GTD. Rast wygrał Audi R8 LMS na oparach paliwa, mijając metę 3 sekundy przed Nickym Catsburgiem w Porsche 911 GT3-R.
54. edycja ROLEX 24 AT DAYTONA - wyniki wyścigu (TOP 10) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Załoga (nr) | Samochód | Zespół | Strata | Klasa | ||
1. | Sharp / Brown / van Overbeek / Derani (2) | Honda HPD Ligier JS P2 | Extreme Speed Motorspors | 736 okrążeń | P | |
2. | Taylor / Taylor / Angelelli / Barrichello (10) | Chevrolet Corvette DP | Wayne Taylor Racing | +26,166 sek. | P | |
3. | Dalziel / Goossens / Hunter-Reay (90) | Chevrolet Corvette DP | VisitFlorida.com Racing | +87,276 sek. | P | |
4. | Fittipaldi / Barbosa / Albuquerque / Pruett (5) | Chevrolet Corvette DP | Action Express Racing | +5 okr. | P | |
5. | Stroll / Wurz / Hartley / Priaulx (01) | Ford EcoBoost Riley DP | Ford Chip Ganassi Racing | +11 okr. | P | |
6. | Cameron / Curran / Pagenaud / Adam (31) | Chevrolet Corvette DP | Action Express Racing | +12 okr. | P | |
7. | Gavin / Milner / Fasslerv(4) | Chevrolet Corvette C7.R | Corvette Racing | +14 okr. | GTLM | |
8. | Magnussen / Garcia / Rockenfeller (3) | Chevrolet Corvette C7.R | Corvette Racing | +14 okr. | GTLM | |
9. | Bamber / Makowiecki / Christensen (912) | Porsche 911 RSR | Porsche North America | +14 okr. | GTLM | |
10. | Pier Guidi / Premat / Serra / Rojas (68) | Ferrari 488 GTE | Scuderia Corsa | +15 okr. | GTLM |
źródło: fot. Tequila Patron ESM (Facebook), imsa.com, Daytona International Speedway (Facebook), Corvette Racing (Twitter), Magnus Racing (Facebook), Audi Sport
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Pierwsza wygrana prototypu LMP2 w 24-godzinnym wyścigu Daytona
Podobne: Pierwsza wygrana prototypu LMP2 w 24-godzinnym wyścigu Daytona




Podobne galerie: Pierwsza wygrana prototypu LMP2 w 24-godzinnym wyścigu Daytona
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Ford
Newsletter
Galerie zdjęć