Motorsport  »  Sporty samochodowe  »  Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu
Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu

Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu

2014-04-24 - G. Filiks     Tagi: Hungaroring, Volkswagen Golf, Wyścigi, Volkswagen Castrol Cup
Hungaroring - węgierski tor wyścigowy, na którym co roku odbywa się Grand Prix Węgier Formuły 1, będzie nadchodzącego weekendu areną pierwszej z siedmiu rund tegorocznego Volkswagen Castrol Cup, czyli polskiego pucharu VW Golfa.
Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na HungaroringuVolkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu
Na obiekt pod Budapesztem wyjdzie 21 stałych kierowców z 8 krajów. O punkty będą rywalizować czołowi zawodnicy poprzedniego sezonu, a także mocna stawka debiutantów, wśród których są uczestnicy tak prestiżowych serii, jak Scirocco R-Cup, Volkswagen Polo Cup, czy Porsche Carrera Cup Great Britain. Zobaczymy również Jerzego Dudka - byłego bramkarza Realu Madryt, FC Liverpool i reprezentacji Polski. 41-latek po zakończeniu piłkarskiej kariery kontynuuje swoją przygodę z wyścigami.

Volkswagen Castrol Cup - sezon 2014 - lista startowa kierowców
Nr
KierowcaKraj
2
Jan Kisiel
Polska
3
Robertas Kupcikas
Litwa
4
Marcin Jaros
Polska
5
Michał Gadomski
Polska
6
Artem Vokhrintsev
Rosja
7
Jerzy Dudek
Polska
8
Jonas Gelzinis
Litwa
9
Maciej Steinhof
Polska
10
Stanisław Kostrzak
Polska
11
Gosia Rdest
Polska
12
Dominik Kotarba-Majkutewicz
Polska
14
Krystian Korzeniowski
Polska
15
Patryk Strzesak
Polska
16Marcus Fluch
Szwecja
17Dylan Pereira
Luksemburg
18Barstys Tautvydas
Litwa
19Jeffrey Kruger
RPA
21
Jakub LitwinPolska
22
Ales Jirasek
Czechy
23Paweł Krężelok
Polska
24Adam Rzepecki
Polska
Z boiska do samochodu wyścigowego

Już w ubiegłym sezonie Jerzy Dudek dał się skusić i zamienił strój bramkarza na kombinezon kierowcy wyścigowego. Piłkarz, wówczas jako kierowca VIP, wziął udział w trzech rundach Volkswagen Castrol Cup. Pucharowy Golf GTI tak przypadł do gustu byłemu reprezentantowi Polski, że w tym sezonie zobaczymy Dudka we wszystkich 7 rundach cyklu.
Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na HungaroringuVolkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu
„Golf bardzo dobrze trzyma się drogi. Jadąc na szybkim łuku, czujesz, jak w twoim ciele wszystko przemieszcza się w różne strony. To uczucie dodaje adrenaliny i strasznie mnie kręci. Liczy się refleks, ale i opanowanie, które szybko może przesądzić o twojej pozycji startowej. Będąc na torze jesteś zdany tylko na siebie, musisz szybko podejmować decyzje". - wyjaśnia Dudek.

„W tegorocznym Volkswagen Castrol Cup startuję jako pełnoprawny zawodnik. Przygotowania trwały cały rok, a teraz - do pierwszego wyścigu zostało już tylko kilka dni. Im bliżej do startu, tym mocniej adrenalina buzuje mi w żyłach. Gdy jesteś na torze, sam w samochodzie i musisz walczyć o swoje, to zabawa się już kończy. Przeciążenia, jakie czuje się w Golfie przy 180 km/h także podnoszą emocje. To mnie strasznie kręci. Przed startem na Hungaroring jestem podekscytowany jak przed debiutem w Liverpoolu czy Realu Madryt. Jestem gotowy. Do zobaczenia na Węgrzech".
- kończy sympatyczny sportowiec.
Najlepszym dotychczasowym występem Dudka w Volkswagen Castrol Cup był drugi wyścig pierwszej rundy sezonu 2013 na Torze Poznań, w którym bramkarz zajął 13. miejsce. Za kierownicą Volkswagena Golfa GTI jako tzw. Guest Driver zasiądzie ponownie również znany dziennikarz Jacek Jurecki.

Awans Lisowskiego

W tegorocznej edycji Volkswagen Castrol Cup zabraknie triumfatora poprzedniej Mateusza Lisowskiego. Kierowca z Wieliczki jednak nie przerwał kariery, ale dzięki odniesionemu sukcesowi mocno awansował. Trafił do prestiżowej serii uznawanej za nieoficjalne mistrzostwa świata samochodów GT - Blancpain Sprint Series. Zeszłego weekendu w debiucie wspólnie z francuskim zmiennikiem Vincentem Abrilem sensacyjnie zajął tam 3. miejsce podczas głównego wyścigu na torze Nogaro.Kluczowe kwalifikacje

Wróćmy do Volkswagen Castrol Cup i inauguracji nowego sezonu na Hungaroringu. Sesja, podczas której kierowcy ustalają kolejność startu do obu wyścigów jest szczególnie ważna na węgierskiej pętli. Hungaroring bowiem nie obfituje w zbyt wiele miejsc do wyprzedzania, a zadania nie ułatwia też fakt, że miejscami jest bardzo wąski.
Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na HungaroringuVolkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu
Wyścigowy weekend rozpocznie się w piątek 25 kwietnia od wolnego treningu, który zostanie przeprowadzony w godz. 13:05 - 13:35. Na godzinę 16:25 - 16:55 zaplanowano drugi trening. W sobotę 26 kwietnia o godz. 08:40 rozpocznie się półgodzinna sesja kwalifikacyjna. Jej wyniki ustalą kolejność, w jakiej na starcie do pierwszego wyścigu ustawią się zawodnicy (sobota godz. 14:00 - 14:45). Drugi najlepszy czas każdego zawodnika z kwalifikacji będzie determinował ustawienie na starcie do drugiego wyścigu. Ten zaplanowano na niedzielę 27 kwietnia (start o 10:40). W trakcie obu biegów kierowcy będą mieli do pokonania 12 okrążeń toru.

Połowa punktów, pełnia emocji

Do pierwszej rundy Volkswagen Castrol Cup 2014 wszyscy zawodnicy przystępują oczywiście z czystym kontem punktowym. W tym sezonie zwycięzca wyścigu zainkasuje 50 punktów, a kolejni kierowcy będą otrzymywać proporcjonalnie mniej punktów, aż do 20. zawodnika. Zajęcie ostatniego z punktowanych miejsc będzie nagradzane dwoma punktami.
Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na HungaroringuVolkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu
W wyścigu numer 1. i 2. schemat punktacji będzie jednak nieco inny niż w kolejnej części sezonu. Za wyniki w pierwszej rundzie kierowcy otrzymają o połowę mniej punktów niż w kolejnych występach. To oznacza, że zwycięzca wyścigu na Hungaroringu dopisze do swojego konta 25 (zamiast 50) punktów, a 20 zawodnik wzbogaci się nie o 2, lecz o 1 punkt.

Push - to - Pass


Tym, co ułatwi zawodnikom wyprzedzanie na węgierskim torze i jednocześnie ubarwi rywalizację, będzie zamontowany w pucharowych Golfach system Push - to - Pass. Na Hungaroringu kierowcy będą mogli zwiększyć moc samochodu o dodatkowe 50 KM (do 310 KM) 19 razy podczas jednego wyścigu. Za każdym razem zwiększy on moc auta na 10 sekund z tym, że kolejny „strzał” będzie można wykonać dopiero po 10 sekundach.
Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na HungaroringuVolkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu
W ubiegłym sezonie mogliśmy zaobserwować jak dzięki umiejętnemu używaniu tego systemu można osiągnąć sukces w wyścigu. Także na Hungaroringu kluczowa będzie taktyka. Trzeba wiedzieć, kiedy i w którym miejscu na torze wcisnąć przycisk aktywujący system Push - to - Pass, żeby na tym zyskać. Na początku sezonu w uprzywilejowanej sytuacji są kierowcy, którzy w poprzednim sezonie mieli okazję nauczyć się sprytnego korzystania z tego układu. Liczba wyświetlana przez boczne szyby pucharowych samochodów pokazuje ile razy kierowca może jeszcze użyć 50-konnego „dopalacza”. Aktywację układu Push - to - Pass sygnalizuje także niebieska lampka umieszczona za przednią szybą każdego z Golfów GTI.

Legendarny tor

Hungaroring gości Grand Prix Formuły 1 oraz inne znane serie, jak GP2 czy WTCC. Jedno okrążenie toru ma długość 4381 metrów, a najdłuższa prosta liczy 700 metrów. Konfiguracja obiektu ma aż 16 zakrętów, a jego rekordzistą jest Rubens Barrichello (Brazylia), który w 2004 roku bolidem Ferrari F1 (model 2004) ustanowił czas jednego okrążenia wynoszący 1:18:436 s.
Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na HungaroringuVolkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu
W ubiegłym roku węgierski tor był najcięższym sprawdzianem dla automatycznych skrzyń biegów DSG zamontowanych w wyścigowych Golfach GTI. W ciągu 12 okrążeń toru każdy z zawodników zmieniał biegi w swoim samochodzie ponad 300 razy.

Wypowiedzi przed I rundą Volkswagen Castrol Cup 2014 na torze Hungaroring

Marcus Fluch (kierowca ze Szwecji):
„Moim celem na ten sezon jest jazda w czołówce i walka o końcowy triumf. Wiem, że kluczem do tego jest przede wszystkim równa forma i zdobywanie punktów w każdym z wyścigów. Hungaroring to trudny i zdradliwy tor, który stawia kierowcy spore wymagania, co mnie bardzo cieszy, bo właśnie takie obiekty lubię najbardziej. Przed tym sezonem sporo trenowałem na lodzie, na zamarzniętych jeziorach na północy Szwecji. Każdy kilometr przejechany za kierownicą jest niezwykle cenny i ważny w kontekście rywalizacji sportowej, a jazda po lodzie to świetna nauka kontrolowania samochodu. Bardzo się cieszę, że po raz kolejny będę miał okazję ścigać w Volkswagen Castrol Cup. Jeździłem Golfem podczas przedsezonowych testów na Słowacji, ale już nie mogę się doczekać kolejnych kilometrów za jego kierownicą. Do zobaczenia na Węgrzech!"

Jonas Gelzinis (kierowca z Litwy): „Do pierwszej rundy podchodzę raczej ostrożnie. Nigdy wcześniej nie jeździłem na Hungaroringu, a dodatkowo potrzebuję jeszcze trochę więcej czasu, by dokładnie poznać pucharowego Golfa. Nie zakładam, które miejsce chciałbym zająć na Węgrzech, zależy mi na tym, żeby oswoić się z nowym cyklem i samochodem, a w kolejnych rundach kończyć wyścigi w pierwszej piątce. Podczas testów na Słowacji sporo czasu poświęciłem na naukę korzystania z systemu Push - to - Pass, bo wiem jak istotny jest w wyścigu. Popracowałem nad taktyką, niezbędną by odpowiednio rozłożyć możliwości skorzystania z tych dodatkowych 50 KM. Myślę, że najważniejsze jest skorzystanie z systemu na pierwszych okrążeniach, żeby zbudować sobie jak największą przewagę, a następnie umiejętnie ją kontrolować".

Jan Kisiel (trzeci zawodnik sezonu 2013): „Rywalizacja w tym sezonie może być jeszcze bardziej zacięta niż w 2013 roku. Ja na pewno jestem na to gotowy, bo przez całą zimę solidnie przygotowywałem się do sezonu. Węgierski tor jest jednym z moich ulubionych. W zeszłym roku udało mi się tam wygrać, więc w tym sezonie postaram się o powtórzenie tego wyniku. Jestem bardzo pozytywnie nastawiony, będę walczyć o każdy ułamek sekundy".

Paweł Krężelok (najmłodszy kierowca w stawce, wicemistrz świata w kartingu halowym):
„Przygotowania do sezonu 2014 trwają praktycznie od zakończenia poprzedniego. Nie ukrywam, że Hungaroring jest jednym z moich ulubionych torów i liczę na walkę o najwyższe pozycje. W zeszłym roku było bardzo szybko, w tym ma być jeszcze szybciej. Testy na Słowacji pokazały potencjał i możliwości naszego zespołu. Wiem, że jestem gotowy na walkę o zwycięstwa".
Volkswagen Castrol Cup - kalendarz na sezon 2014

TorData
1. Hungaroring (Węgry)
25-27 kwietnia
2. Lausitzring (Niemcy)
23-25 maja
3.
Tor Poznań (Polska)
13-15 czerwca
4. Autodrom Most (Czechy)
8-10 sierpnia
5. Slovakia Ring (Słowacja)
22-24 sierpnia
6.
Brno (Czechy)
12-14 września
7. Tor Poznań (Polska)
26-28 września



źródło: informacja prasowa/volkswagencastrolcup.pl

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Volkswagen Castrol Cup rozpoczyna sezon 2014 na Hungaroringu

Newsletter
Galerie zdjęć