Motorsport  »  Sporty samochodowe  »  24H Le Mans: Audi nr 2 zwycięża w cieniu śmiertelnego wypadku
24H Le Mans: Audi nr 2 zwycięża w cieniu śmiertelnego wypadku

24H Le Mans: Audi nr 2 zwycięża w cieniu śmiertelnego wypadku

2013-06-23 - G. Filiks     Tagi: Audi, Wyniki, 24h Le Mans, Wyścig
Tom Kristensen, Allan McNish i Loic Duval za sterami Audi R18 e-tron quattro nr 2 odnieśli kapitalny triumf w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Jednak 81. edycja legendarnych zawodów zostanie zapamiętana niestety ze śmiertelnego wypadku Allana Simonsena, do którego doszło na samym początku zmagań.Dla Kristensena było to już dziewiąte zwycięstwo na Circuit de la Sarthe. McNish wygrał 24h Le Mans trzeci raz, zaś Duval, który wywalczył dla swojej załogi start pole position, zasmakował triumfu w najbardziej prestiżowym wyścigu długodystansowym świata po raz pierwszy. Audi wygrało zawody dwunasty raz w ostatnich 14 latach.

Prowadzenie na początku objęło Audi nr 1, ale przez awarię alternatora straciło w boksach 12 okrążeń i podczas siódmej godziny rywalizacji Duval odzyskał pozycję lidera dla załogi nr 2.

Problemy techniczne wypchnęły trio Benoit Treluyer/Andre Lotterer/Marcel Fassler poza czołową dwudziestkę. Audi nr 3 spadło tymczasem na szóste miejsce. Najpierw Oliver Jarvis przebił oponę, później potrzebna była naprawa karoserii. Kłopoty dwóch Audi pozwoliły dojść do głosu Toyotom, które awansowały na pozycje 2-3. Sebastien Buemi modelem TS030 Hybrid oznaczonym numerem 8 pod koniec nawet się oddublował i wspólnie z Antonym Davidsonem oraz Stephane Sarrazinem wywalczył całkowicie zasłużone drugie miejsce. Wóz Japończyków nr 7 miał mniej szczęścia.
Cztery godziny przed finiszem Nicolas Lapierre oddał nim trzecią pozycję Jarvisowi, a następnie wypadł z zakrętów Porsche Curves. Chociaż wylądował na ścianie opon, o dziwo zdołał wrócić do boksów, gdzie mechanicy sprawnie naprawili samochód i uratowali załodze nr 7 - w skład której wchodzili jeszcze Kazuki Nakajima oraz Alexander Wurz - czwarte miejsce.Audi nr 1 dojechało piąte, szósty był prototyp HPD nr 21 zespołu Strakka. Jonny Kane, Danny Watts i Nick Leventis wygrali zmagania wśród prywaciarzy LMP1 dzięki dramatom obu Loli stajni Rebellion Racing. Tą z numerem 13 niedzielnego poranka mocno uszkodził Andrea Belicchi, wywołując wyjazd samochodu bezpieczeństwa, wóz nr 12 spadł na tył stawki przez defekt skrzyni biegów.W klasie LMP2 brylował team OAK Racing. Zgarnął dublet. Najlepszy był Morgan nr 35, mimo że podczas ostatniej godziny jazd Bertrand Baguette obrócił go na deszczu.

W GTE Pro przez większość zawodów dominował Aston Martin, który po śmiertelnej kraksie Simonsena jechał dla uczczenia pamięci swojego kierowcy.Pięć i pół godziny przed końcem potężnego dzwona zaliczył kolejny samochód brytyjskiej marki. Frederic Makowiecki prowadząc w swojej klasie wypadł modelem Vantage V8 z pierwszej szykany Mulsanne i zakończył występ załogi nr 99.

Pozycja lidera GTE Pro trafiła do siostrzanego Aston Martina nr 97, ale i on nie utrzymał się na czele. Z czasem do głosu doszło Porsche 911 RSR nr 92. Richard Lietz pod koniec pozostał nim na oponach typu slick mimo ulewy i zdobył 4-minutową przewagę. Pomógł fakt, że Stefana Mucke w Vantage V8 nr 97 wstrzymało czerwone światło w pit-stopie. Niemiec został przeskoczony też przez Porsche nr 91.Corvetty i Ferrari nie liczyły się w walce o zwycięstwo.

W GTE Am zdobywca pole position Simonsen rozbił się już na czwartym okrążeniu. Jego śmiertelny wypadek spowodował godzinną neutralizację - tyle trwała naprawa rozerwanych barierek przy łuku Tertre Rouge.

Po odpadnięciu Astona Martina Vantage V8 nr 95, prowadzenie przejęło Ferrari 458 Italia nr 61. Marco Cioci i Matt Griffin liderowali nim przez sześć godzin, ale gdy do auta wsiadł Jack Gerber, wykonał kilka bączków i pozbawił swoją załogę szans na triumf. Ostatecznie wygrało Porsche 911 RSR nr 76 stajni Imsa, którym jechali Jean-Karl Vernay, Raymond Narac oraz Christophe Bourret.
24 Hours of Le Mans 2013 - wyścig

Załoga (nr)
Zespół/Auto-SilnikStrataKlasa
1. Kristensen/Duval/McNish (2)
Audi
348 okr.
LMP1
2. Davidson/Buemi/Sarrazin (8)
Toyota
+1 okr.
LMP1
3.
Di Grassi/Gene/Jarvis (3)
Audi
+1:55.252s
LMP1
4.Wurz/Lapierre/Nakajima (7)
Toyota
+7 okr.
LMP1
5. Lotterer/Treluyer/Fassler (1)
Audi
+10 okr.
LMP1
6.
Leventis/Kane/Watts (21)
Strakka/HPD
+16 okr.
LMP1
7. Baguette/Plowman/Gonzalez (35)
OAK/Morgan-Nissan
+19 okr.
LMP2
8. Pla/Brundle/H Hansson (24)
OAK/Morgan-Nissan
+20 okr.
LMP2
9.Rusinow/Martin/Conway (26)
Delta-ADR/ORECA-Nissan+21 okr.
LMP2
10.Krumm/Mardenborough/Ordonez (42)
Greaves/Zytek-Nissan
+1:07.075s
LMP2
11.P-Companc/Kaffer/Minassian (49)
Pecom/ORECA-Nissan
+23 okr.
LMP2
12.Gachnang/Mailleux/Lombard (43)
Morand/Morgan-Judd
+28 okr.
LMP2
13.Hartley/Chandhok/Patterson (48)
Murphy/ORECA-Nissan
+29 okr.
LMP2
14.Dolan/Turvey/Luhr (38)
Jota/Zytek-Nissan
+4:01.549s
LMP2
15.Ragues/Panciatici/Gommendy (36)
Signatech/ORECA-Nissan
+31 okr.
LMP2
16.Lieb/Lietz/Dumas (92)
Manthey/Porsche
+33 okr.
GTE Pro
17.Bergmeister/Pilet/Bernhard (91)
Manthey/Porsche
+2:10.631s
GTE Pro
18.Mucke/Turner/Dumbreck (97)
Aston Martin
+34 okr.
GTE Pro
19.Frey/Niederhauser/Bleekemolen (34)
Race Perf'/ORECA-Judd
+1:27.131s
LMP2
20.
Garcia/Magnussen/Taylor (73)
Corvette
+36 okr.
GTE Pro
21.
Beretta/Kobayashi/Vilander (71)
AF Corse/Ferrari
+37 okr.
GTE Pro
22.
Bruni/Fisichella/Malucelli (51)
AF Corse/Ferrari
+1:57.110s
GTE Pro
23.
Gavin/Milner/Westbrook (74)
Corvette
+39 okr.
GTE Pro
24.
Rossi/K-Smith/Lux (41)
Greaves/Zytek-Nissan
+41 okr.
LMP2
25.
Farnbacher/Goossens/Dalziel (53)
SRT Viper
+42 okr.
GTE Pro
26.
Narac/Vernay/Bourret (76)
Imsa/Porsche
+1:51.302s
GTE Am
27.
Perazzini/O'Young/Case (55)
AF Corse/Ferrari
+43 okr.
GTE Am
28.
Gerber/Griffin/Cioci (61)
AF/Ferrari
+1:26.507s
GTE Am
29.
Dempsey/Foster/Long (77)
Dempsey/Porsche
+2:51.114s
GTE Am
30.
Bornhauser/Canal/Taylor (50)
Larbre/Corvette
+46 okr.
GTE Am
31.
Goethe/Campbell-Walter/Hall (96)
Aston Martin
+47 okr.
GTE Am
32.
Wittmer/Kendall/Bomarito (93)
SRT Viper
+1:58.599sGTE Pro
33.
Dagoneau/Downs/Younessi (40)
Boutsen/ORECA-Nissan
+48 okr.
LMP2
34.
Gibon/Milesi/Henzler (67)
Imsa/Porsche
+32.348s
GTE Am
35.
Bertolini/Faisal/Qubaisi (66)
JMW/Ferrari
+51.765s
GTE Pro
36.
Ried/Roda/Ruberti (88)
Proton/Porsche
+1:28.639s
GTE Am
37.
Collard/Perrodo/Crubile (75)
Prospeed/Porsche
+50 okr.
GTE Am
38.
Potolicchio/Aguas/Bright (81)
8star/Ferrari
+54 okr.
GTE Am
39.
Porta/Brandela/Raffin (39)
DKR/Lola-Judd
+68 okr.
LMP2
40.
Prost/Jani/Heidfeld (12)
Rebellion/Lola-Toyota
+73 okr.
LMP1
41.
Beche/Belicchi/Cheng (13)
Rebellion/Lola-Toyota
+1:27.020s
LMP1
42.
MacNeil/Rodrigues/Dumas (70)
Larbre/Corvette
+80 okr.
GTE Am
43.
Tucker/Franchitti/Briscoe (33)
Level 5/HPD
+106 okr.
LMP2
44.
Thiriet/Badey/Martin (46)
TDS/ORECA-Nissan
nie ukończyliLMP2
45.
Makowiecki/Senna/Bell (99)
Aston Martin
nie ukończyliGTE Pro
46.
Nicolet/Merlin/Mondolot (45)
OAK/Morgan-Nissan
nie ukończyliLMP2
47.
Imperatori/Hownson/Tung (47)
KCMG/Morgan-Nissan
nie ukończyliLMP2
48.
Dalla Lana/Lamy/Auberlen (98)
Aston Martin
nie ukończyliGTE Pro
49.
Holzer/Kraihamer/Charouz (32)
Lotus-Praga
nie ukończyliLMP2
50.
Mowlem/Burgess/Hirschi (30)
HVM Status/Lola-Judd
nie ukończyliLMP2
51.
Mallegol/Bachelier/Blank (54)
AF/Ferrari
nie ukończyliGTE Am
52.
Krohn/Jonsson/Mediani (57)
Krohn/Ferrari
nie ukończyliGTE Am
53.
Graves/Hamilton/Nakano (25)
Delta-ADR/ORECA-Nissan
nie ukończyliLMP2
54.
Giroix/Haezebrouck/Ihara (28)
Gulf/Lola-Nissan
nie ukończyliLMP2
55.
Weeda/Rossiter/Bouchut (31)
Lotus-Praga
nie ukończyliLMP2
56.Simonsen/Nygaard/Poulsen (95)
Aston Martin
nie ukończyli
GTE Am



źródło: autosport.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

24H Le Mans: Audi nr 2 zwycięża w cieniu śmiertelnego wypadku

Galerie zdjęć
Newsletter