Motorsport  »  Sporty samochodowe  »  Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche
Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche

Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche

Wiele mówi się o tym, jak skomplikowane są kierownice w bolidach Formuły 1. Okazuje się jednak, że wcale nie ustępują im kierownice w prototypach startujących w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC). Porsche przygotowało artykuł o sterach swojego nowego 919 Hybrid najwyższej kategorii LMP1. Zapraszamy do lektury.

Ustawienie kierunku jazdy to najprostsza z funkcji kierownicy Porsche 919 Hybrid. Kierowcy aut LMP1 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata mają w rękach prawdziwe komputery. Podczas jazdy najbardziej zaawansowanym samochodem wyścigowym Porsche obsługują łącznie 24 przyciski i pokrętła oraz 6 manetek znajdujących się z tyłu konsoli.
Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie PorscheKierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche
Kierownica ta nie jest okrągła, a kształtem przypomina prostokąt, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z kokpitu. Inaczej wyżsi kierowcy, np. Mark Webber czy Brendon Hartley, mieliby problemy z szybkim zajęciem miejsca. Pośrodku kierownicy znajduje się duży wyświetlacz, podający szereg informacji: prędkość, aktualny bieg i tryb pracy układu napędowego czy stopień naładowania akumulatorów.
Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie PorscheKierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche
Do przełączania informacji wyświetlanych na ekranie służy pokrętło umieszczone w lewym górnym rogu kierownicy, a to umieszczone pod prawym kciukiem - do regulacji intensywności podświetlenia podczas jazdy nocą. Jego odpowiednik pod lewym kciukiem umożliwia sterowanie poziomem głośności radia. Czwarte pokrętło, w prawym górnym rogu, pozwala zmieniać interwał pracy wycieraczek przedniej szyby.
Rozmieszczenie przycisków i przełączników zostało opracowane we współpracy z kierowcami - tak, by obsługa poszczególnych funkcji była możliwie intuicyjna. Najczęściej używane instrumenty umieszczono u góry, w zasięgu kciuków. Niebieski przycisk w prawym górnym rogu służy do migania światłami w celu ostrzeżenia wolniej poruszających się pojazdów. Raz wciśnięty, powoduje trzykrotne mignięcie przednich lamp. Za dnia używa się go praktycznie nieustannie, kierowca musi mieć bowiem pewność, że jego sygnał został zauważony.
Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie PorscheKierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche
Czerwony przycisk na lewej rękojeści jest wciskany niemal równie często - dozuje energię elektryczną płynącą z akumulatorów, tzw. „boost” (doładowanie). Kierowcy wykorzystują go np. podczas wyprzedzania. Muszą jednak rozsądnie obchodzić się z zapasem elektronów, ponieważ ilość energii przypadająca na każde okrążenie jest ściśle określona przepisami.

Nieco w głębi, po lewej i po prawej stronie, zlokalizowano rzadziej używane przełączniki do sterowania kontrolą trakcji przednich i tylnych kół oraz regulacji rozkładu siły hamowania między osiami. Oznaczono je różnymi kolorami - żółtym, niebieskim oraz różowym. Umieszczone niżej przyciski z pomarańczowymi pierścieniami służą do obsługi systemu podawania napoju (lewy) oraz przełączania skrzyni na bieg jałowy (prawy). Lewy czerwony guzik poniżej odpowiada za uruchamianie spryskiwacza przedniej szyby, a prawy - za aktywację tempomatu, używanego podczas wjazdu do strefy serwisowej.
Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie PorscheKierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche
Zielonych przycisków sąsiadujących z centralnymi pokrętłami kierowca używa do sterowania komunikacją radiową (lewy) oraz potwierdzania omówionej wcześniej z zespołem operacji zmiany ustawień (prawy). Ustawienia te wybiera się za właśnie pomocą pokręteł - głównie na prostych, ponieważ do ich obsługi niezbędne jest oderwanie dłoni od kierownicy. Do dyspozycji są zdefiniowane wcześniej programy sterowania jednostką napędową, układem paliwowym, rozkładem siły hamowania, kontroli trakcji (sucha lub mokra nawierzchnia) oraz zakres wykorzystania napędu hybrydowego. Aby ułatwić sterowanie podczas jazdy nocą, kolorowe oznaczenia wokół poszczególnych instrumentów naniesiono farbę fluoryzującą w świetle UV emitowanym przez lampę zamocowaną na kasku kierowcy.
Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie PorscheKierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche
Kierownicę 919 Hybrid wykonano z włókien węglowych, a miejsca chwytu pokryto antypoślizgową gumą. Mimo jej kompaktowych wymiarów prowadzenie nie wymaga przykładania szczególnej siły - prototyp został wyposażony we wspomaganie układu kierowniczego. Podczas jazdy palce kierowcy trafiają na sześć umieszczonych z tyłu manetek. Środkowe służą do zmiany biegów (prawa załącza wyższe przełożenie, lewa redukuje), a te zlokalizowane niżej - do obsługi sprzęgła (obie mają jednakową funkcję, kierowca wybiera jedną z nich zależnie od tego, czy wjeżdża w prawy, czy w lewy zakręt). Lewa górna manetka aktywuje funkcję „boost” (jej działanie dubluje się z przyciskiem na kierownicy), a prawa - ręczną rekuperację energii, której działanie przypomina zaciągnięcie hamulca ręcznego i pozwala zasilać akumulatory energią elektryczną pozyskiwaną z energii kinetycznej.
Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie PorscheKierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche



źródło: Porsche

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Kierownica prototypu LMP1 na przykładzie Porsche

Newsletter
Galerie zdjęć