Motorsport » Sporty samochodowe » 80. edycja 24h Le Mans dla za³ogi Lotterer/Fassler/Treluyer w hybrydowym Audi

80. edycja 24h Le Mans dla za³ogi Lotterer/Fassler/Treluyer w hybrydowym Audi
Za³oga Andre Lotterer/Benoit Treluyer/Marcel Fassler w Audi e-tron quattro nr 1 powtórzy³a swój wyczyn sprzed 12. miesiêcy i drugi raz wygra³a 24-godzinny wy¶cig Le Mans. Jest to pierwszy triumf auta hybrydowego w historii legendarnych zawodów. Na drugim miejscu dojecha³a druga hybryda Audi. Samochody niemieckiej marki zape³ni³y ca³e podium.
B±d¼ co b±d¼ zwyciêstwo nie przysz³o Audi tak ³atwo, jak oczekiwano. Toyota zaskoczy³a wysokim tempem swoich hybryd TS030, pozwalaj±c kierowcom je prowadz±cym walczyæ ko³o w ko³o. Niestety oba wozy ostatecznie poleg³y na placu boju, koñcz±c zmagania przedwcze¶nie. Najgro¼niejszy wypadek zaliczy³ Anthony Davidson, po kontakcie z Ferrari klasy GTE Pro wzbijaj±c siê w powietrze i l±duj±c na barierze opon. Brytyjczyk dozna³ urazu krêgos³upa, szczê¶liwie najprawdopodobniej niegro¼nego.
Podczas neutralizacji Toyota nr 7 straci³a pozycjê lidera w pit-stopie, za¶ po restarcie Kazuki Nakajima uderzy³ ni± w Nissana DeltaWing, posy³aj±c eksperymentalny pojazd na barierê i eliminuj±c go z zawodów. W starciu ucierpia³a te¿ Toyota - mechanicy musieli zafundowaæ jej obszerne naprawy karoserii oraz pod³ogi. Tu¿ przed pó³metkiem wy¶cigu japoñski wóz zatrzyma³ siê na poboczu z powodu awarii silnika.
Strakka - najlepszy zespó³ niezale¿ny z kwalifikacji - przez ca³y dystans odrabia³ straty. Przed wy¶cigiem z pojazdu zacz±³ wyciekaæ olej, wobec czego do rywalizacji przyst±pi³ sze¶æ okr±¿eñ pó¼niej. Stajni prawdopodobnie uda³oby siê dopa¶æ JRM, ale jej wóz w pewnym momencie z³apa³ kapcia, a nastêpnie awariê silnika.W klasie LMP2 rywalizacja zgodnie z oczekiwaniami by³a równie¿ zaciêta. Pocz±tkowo tempo dyktowa³y Morgany zespo³u OAK, lecz potem wóz nr 24 straci³ ci¶nienie oleju, a nr 25 parê razy przebi³ oponê. Zdarzenia te zaowocowa³y zwyciêstwem HPD nr 44 stajni Starworks. W klasyfikacji ³±cznej samochód zaj±³ 7 miejsce. Duet Brundle wraz z Lukasem Ordonezem je¿d¿±cy Zytekiem teamu Greaves napotka³ kilka drobnych problemów i finiszowa³ na 8. lokacie w swojej klasie oraz 15. ogólnie.Wy¶cig GTE Pro rozpocz±³ siê od epickiej walki czterech aut. Gór± z potyczki wysz³o Ferrari nr 51 stajni AF Corse prowadzone przez Giancarlo Fisichellê, Gianmariê Bruniego i Toni Vilandera. Triumf za³ogi jest tym wiêkszy, ¿e we ¶rodê Fisichella powa¿nie rozbi³ auto. Drugie miejsce w klasie zajê³o inne Ferrari - nr 59 teamu Luxury Racing. Frederic Makowiecki, Dominik Farnbacher oraz Jaime Melo zdo³ali przeci±æ metê drudzy mimo wymiany hamulców w koñcówce.Trzecie miejsce w GTE Pro przypad³o Aston Martinowi nr 97. Wóz móg³by byæ wy¿ej, gdyby niedzielnego poranka w bariery Indianapolis nie wjecha³ nim Stefan Mucke. Corvetty pocz±tkowo rywalizowa³y w¶ród ¶cis³ej czo³ówki, ale ostatecznie ¿adna nie zdoby³a podium. Pojazd nr 74 zosta³ poobijany w kilku incydentach, a w aucie nr 73 szwankowa³ uk³ad kierowniczy.
W klasie GTE AM byli¶my ¶wiadkami finiszu-dreszczowca. Do ostatnich minut o zwyciêstwo walczy³a Corvette ekipy Larbre i Porsche teamu Imsa. Wygra³ wóz amerykañski - Pedro Lamy wyprzedzi³ nim Anthony'ego Ponsa, który zaraz potem z³apa³ kapcia. Na ostatnim okr±¿eniu Lamy zjecha³ jeszcze do alei serwisowej, by oddaæ Corvettê w rêce zespo³owego partnera Juliena Canala i unikn±æ przekroczenia dozwolonej liczby jazd.
24h Le Mans 2012 - Wypadek Davidsona
Spo¶ród aut Audi tylko to oznaczone numerem 1 pierwsze godziny pokona³o dosyæ spokojnie. Oba modele Ultra potrzebowa³y wizyt w gara¿u na sprawdzenie stanu technicznego, a hybryda nr 2 musia³a zjechaæ do boksów, by mechanicy pozbawili j± nagromadzonej gumy zak³ócaj±cej pracê zawieszenia.
To pozwoli³o imponuj±co szybkim Toyotom zaatakowaæ lideruj±ce Audi nr 1. Pod koniec pi±tej godziny Nicolas Lapierre w TS030 Hybrid nr 7 zrówna³ siê z Treluyerem w e-tron quattro, nastêpnie odebra³ mu prowadzenie. Niestety zaraz potem Davidson rozbi³ drug± Toyotê nr 8 na ¶cianie opon, o czym wspomnieli¶my wcze¶niej. Do przywrócenia porz±dku na torze potrzebna by³a d³uga przerwa, w trakcie której auta pod±¿a³y za samochodem bezpieczeñstwa.
24h Le Mans 2012 - wypadek Toyoty TS030 Hybrid z Nissanem DeltaWing
Emocje z przodu stawki jednak nie usta³y, poniewa¿ auta Audi zaczê³y walczyæ ze sob±. Przed ¶witem dotychczas unikaj±cy wszelkich przygód samochód nr 1 zosta³ obrócony przez Fesslera i wyl±dowa³ na barierach. Uszkodzenia uda³o siê naprawiæ w trakcie planowych pit-stopów, lecz incydent ten pozwoli³ zbli¿yæ siê do lidera Audi nr 2. W niedzielê rano Fessler znowu nabroi³, zderzaj±c siê z Corvett± nr 74. Szwajcar po raz kolejny rozharata³ tyln± karoseriê swojego wozu. To wyra¼nie otworzy³o zawody.O wynikach rywalizacji zadecydowa³ jednak incydent z udzia³em Audi nr 2. Dwie godziny przed koñcem próbuj±c wyprzedziæ GTE Ferrari, Allan McNish wlecia³ w bariery zakrêtów Porsche Curves. Szybka naprawa wozu przez mechaników Audi sprawi³a, ¿e Szkot, Tom Kristensen i Dindo Capello utrzymali drugie miejsce, ale przestali zagra¿aæ za³odze Lotterer/Treluyer/Fassler prowadz±cej stawkê.Na trzeciej lokacie, trzy okr±¿enia za zwyciêzc±, metê min±³ model Ultra nr 4, za którego sterami zasiadali Oliver Jarvis/Marco Bonanomi/Mike Rockenfeller. Gorzej poradzi³o sobie drugie Audi R18 Ultra oznaczone numerem 3, które finiszowa³o tylko jako pi±te. Wóz dwukrotnie by³ posy³any na bariery - w sobotê wieczorem przez Romaina Dumasa, w niedzielê rano przez Marka Gene.Wypadki te pozwoli³y zdobyæ znakomit± czwart± pozycjê nacieraj±cej Loli nr 12 stajni Rebellion, któr± prowadzi³ ciekawy sk³ad Nick Heidfeld/Neel Jani/Nicolas Prost. Druga Lola Rebelliona nr 13 mog³a zaj±æ szóste miejsce, lecz parê godzin przed koñcem trzeba by³o wymieniæ w niej sprzêg³o.W wyniku tego szósta lokata przypad³a samochodowi HPD ekipy JRM. Peter Drumbeck, Karun Chandhok i David Brabham prze¿wyciê¿yli trudny pocz±tek przygody swojego teamu z klas± LMP1, imponuj±c osi±gami wy¶cigowymi.Strakka - najlepszy zespó³ niezale¿ny z kwalifikacji - przez ca³y dystans odrabia³ straty. Przed wy¶cigiem z pojazdu zacz±³ wyciekaæ olej, wobec czego do rywalizacji przyst±pi³ sze¶æ okr±¿eñ pó¼niej. Stajni prawdopodobnie uda³oby siê dopa¶æ JRM, ale jej wóz w pewnym momencie z³apa³ kapcia, a nastêpnie awariê silnika.W klasie LMP2 rywalizacja zgodnie z oczekiwaniami by³a równie¿ zaciêta. Pocz±tkowo tempo dyktowa³y Morgany zespo³u OAK, lecz potem wóz nr 24 straci³ ci¶nienie oleju, a nr 25 parê razy przebi³ oponê. Zdarzenia te zaowocowa³y zwyciêstwem HPD nr 44 stajni Starworks. W klasyfikacji ³±cznej samochód zaj±³ 7 miejsce. Duet Brundle wraz z Lukasem Ordonezem je¿d¿±cy Zytekiem teamu Greaves napotka³ kilka drobnych problemów i finiszowa³ na 8. lokacie w swojej klasie oraz 15. ogólnie.Wy¶cig GTE Pro rozpocz±³ siê od epickiej walki czterech aut. Gór± z potyczki wysz³o Ferrari nr 51 stajni AF Corse prowadzone przez Giancarlo Fisichellê, Gianmariê Bruniego i Toni Vilandera. Triumf za³ogi jest tym wiêkszy, ¿e we ¶rodê Fisichella powa¿nie rozbi³ auto. Drugie miejsce w klasie zajê³o inne Ferrari - nr 59 teamu Luxury Racing. Frederic Makowiecki, Dominik Farnbacher oraz Jaime Melo zdo³ali przeci±æ metê drudzy mimo wymiany hamulców w koñcówce.Trzecie miejsce w GTE Pro przypad³o Aston Martinowi nr 97. Wóz móg³by byæ wy¿ej, gdyby niedzielnego poranka w bariery Indianapolis nie wjecha³ nim Stefan Mucke. Corvetty pocz±tkowo rywalizowa³y w¶ród ¶cis³ej czo³ówki, ale ostatecznie ¿adna nie zdoby³a podium. Pojazd nr 74 zosta³ poobijany w kilku incydentach, a w aucie nr 73 szwankowa³ uk³ad kierowniczy.
W klasie GTE AM byli¶my ¶wiadkami finiszu-dreszczowca. Do ostatnich minut o zwyciêstwo walczy³a Corvette ekipy Larbre i Porsche teamu Imsa. Wygra³ wóz amerykañski - Pedro Lamy wyprzedzi³ nim Anthony'ego Ponsa, który zaraz potem z³apa³ kapcia. Na ostatnim okr±¿eniu Lamy zjecha³ jeszcze do alei serwisowej, by oddaæ Corvettê w rêce zespo³owego partnera Juliena Canala i unikn±æ przekroczenia dozwolonej liczby jazd.
80. edycja 24h Le Mans - Wyniki wy¶cigu (czo³ówka) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kierowca | Samochód | Klasa | Strata | ||
1. | Lotterer/Fassler/Treluyer | Audi #1 | LMP1 | 378. okr±¿enie | |
2. | McNish/Capello/Kristensen | Audi #2 | LMP1 | +1 okr. | |
3. | Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller | Audi #4 | LMP1 | +3 okr. | |
4. | Prost/Heidfeld/Jani | Lola #12 | LMP1 | +11 okr. | |
5. | Gene/Dumas/Duval | Audi #3 | LMP1 | +12 okr. | |
6. | Brabham/Dumbreck/Chandhok | HPD #22 | LMP1 | +21 okr. | |
7. | Potolicchio/Dalziel/K-Smith | HPD #44 | LMP2 | +24 okr. | |
8. | Thiriet/Beche/Tinseau | Oreca #46 | LMP2 | +25 okr. | |
9. | Perez Companc/Kaffer/Ayari | Oreca #49 | LMP2 | +26 okr. | |
10. | Ragues/Panciatici/Rusinow | Oreca #26 | LMP2 | +27 okr. | |
11. | Belicchi/Bleekemolen/Primat | Lola #13 | LMP1 | +28 okr. | |
12. | Zugel/Julian/Gonzalez | Zytek #41 | LMP2 | +30 okr. | |
13. | Martin/Charouz/Graves | Oreca #25 | LMP2 | +32 okr. | |
14. | H Hansson/Leinders/Martin | Morgan #35 | LMP2 | +37 okr. | |
15. | Brundle/Brundle/Ordonez | Zytek #42 | LMP2 | +38 okr. | |
16. | Tresson/Mailleux/Lombard | Oreca #23 | LMP2 | +38 okr. | |
17. | Fisichella/Bruni/Vilander | Ferrari #51 | GTE Pro | +42 okr. | |
18. | Makowiecki/Melo/Farnbacher | Ferrari #59 | GTE Pro | +45 okr. | |
19. | Mucke/Fernandez/Turner | Aston Martin #97 | GTE Pro | +46 okr. | |
20. | Bornhauser/Canal/Lamy | Corvette #50 | GTE Am | +49 okr. | |
48. | Wurz/Lapierre/Nakajima | Toyota #7 | LMP1 | nie ukoñczy³ | |
51 | Davidson/Buemi/Sarrazin | Toyota #8 | LMP1 | nie ukoñczy³ | |
52. | Franchitti/Krumm/Motoyama | Nissan DeltaWing #0 | CDNT | nie ukoñczy³ |
¼ród³o: autosport.com
Dodaj komentarz
Aby komentowaæ pod zarezerowanym, sta³ym nickiem, bez potrzeby
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
Zaloguj siê
0
Komentarze do:
80. edycja 24h Le Mans dla za³ogi Lotterer/Fassler/Treluyer w hybrydowym Audi
Podobne: 80. edycja 24h Le Mans dla za³ogi Lotterer/Fassler/Treluyer w hybrydowym Audi




Podobne galerie: 80. edycja 24h Le Mans dla za³ogi Lotterer/Fassler/Treluyer w hybrydowym Audi
Najczê¶ciej czytane w tym miesi±cu



Tapety na pulpit Audi
Galerie zdjêæ
Newsletter