Motorsport  »  Sporty samochodowe  »  Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad
Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad

Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad

Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Markiem Webberem o jego dopiero co rozpoczętej karierze w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC), przeprowadzony przez dział prasowy Red Bulla.

Webber będąc kierowcą Formuły 1, wygrał dziewięć wyścigów. 36 razy stawał na podium i jedenastokrotnie zdobywał pole position. W ciągu ostatnich czterech lat, przyczyniał się do wywalczenia czterech mistrzowskich tytułów w klasyfikacji konstruktorów przez zespół Red Bull Racing. W 2013 roku ogłosił, że po zakończeniu sezonu rozstaje się z najszybszą serią wyścigów samochodowych na świecie. Australijski kierowca jednak nie skończył kariery. Od sezonu 2014 bierze udział w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC) w najwyższej klasie LMP1 za sterami nowego Porsche 919 Hybryd. Pierwszą tegoroczną rundę czempionatu, który dwa lata temu zastąpił serię Intercontinental Le Mans Cup, rozegrano na brytyjskim torze Silverstone. Webber wraz z Timo Bernhardem i Brendonem Hartleyem doprowadzili tam nowy prototyp Porsche w jego debiucie do 3. miejsca. Na początku maja na belgijskim torze Spa-Francorchamps, Mark i koledzy mieli problemy techniczne ze swoim samochodem, przez co dopiero tylko 23. miejsce.
Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiadMark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad
Red Bull: Jak czujesz się po pierwszy dwóch rundach w sezonie w nowej dla Ciebie serii?

Mark Webber: „Przejście z Formuły 1 do WEC jest dla mnie czymś naturalnym. Jednak sześciogodzinne wyścigi nie należą do łatwych. Tym bardziej, że jesteśmy nowym zespołem i wszystko jest dla nas nowe. Przygotowanie auta do zawodów dla teamu, który jeździ w tej serii od lat, nie jest niczym trudnym. My jako debiutujący team potrzebujemy na to trochę więcej czasu. Pierwszy wyścig zakończyliśmy na trzecim miejscu i było to dla nas spore zaskoczenie. Wiemy natomiast, że już na tym etapie możemy być konkurencyjni. Musimy jednak jeszcze trochę popracować nad autem, żeby nie było takich problemów jak w Belgii".
Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiadMark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad
Powiedziałeś, że nie spodziewaliście się tak dobrego rozpoczęcia sezonu. To rokuje dobrze na przyszłość.

MW: „Dokładnie. Jednak nie nastawiam się na wygrywanie od początku. Gdybym chciał odnosić same sukcesy w tej serii, dołączyłbym do bardziej doświadczonego zespołu. Postawiłem na Porsche z dwóch powodów. Po pierwsze jest to najbardziej prestiżowa marka samochodów na świecie i zawsze była moją ulubioną. Wszystkie samochody Porsche są niesamowite i każdy o tym wie. Po drugie, jestem częścią ambitnego zespołu, który buduje coś od nowa, a ja chcę współpracować właśnie z taką grupą ludzi. Chcemy się rozwijać i wspólnie, za jakiś czas, odnieść sukces.
„Pierwszy rok, każdego debiutanckiego zespołu, jest zawsze trudny. To jest nieuniknione. Chcemy jednak wycisnąć z tych samochodów wszystko co tylko się da, wiec przed nami sporo ciężkiej pracy. Nasze prototypy muszą być w stanie szybko przejechać nie tylko 6-godzinne wyścigi, ale również i całodobowe. To nie jest łatwe zadanie".

 
Wspomniałeś o 24-godzinnym wyścigu. Właśnie taki czeka Was już podczas trzeciej tegorocznej rundy WEC, która odbędzie się na francuskim torze Le Mans.
Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiadMark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad
MW: „Cieszę się, że tam wystartuję, chociaż moje doświadczenia życiowe z tego miejsca nie są najlepsze [ Webber dwa razy wziął udział w wyścigu Le Mans w 1999 roku, za kierownicą Mercedesa CLR i dwa razy się spektakularnie rozbił - przyp. red. ]. Nie zmienia to faktu, że marzy mi się zwycięstwo w Porsche właśnie we francuskim klasyku. Chciałbym dołączyć do grona takich kierowców jak Maurice Trintignant, Graham Hill, Bruce McLaren czy Jochen Rindt, którzy wygrywali GP w Formule 1, jak i triumfowali podczas 24h Le Mans".

Zawody w Formule 1 nie mogą trwać dłużej niż 2h. Teraz bierzesz udział w znacznie dłuższych wyścigach. Ciężko jest Ci się przestawić na długodystansowe ściganie?
Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiadMark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad
MW: „Na pewno jest inaczej. Podczas długodystansowych zawodów trzeba znaleźć swój rytm pokonywania całych okrążeń, a nie tylko sekcji. Jednak największą różnicą jest liczba dublowanych samochodów [ zespoły w tej serii zawodów rywalizują w czterech klasach: LMP1 i LMP2 dla prototypów Le Mans oraz GTE Pro i GTE Am dla samochodów klasy GT - przyp. red ]. Do tego jeździmy zarówno w dzień, jak i w nocy. Zawody są niesamowicie wyczerpujące i trzeba być cały czas maksymalnie skoncentrowanym. Dużo trenujemy, ale wiem, że po zmroku nie jeżdżę tak szybko jak potrafię. Muszę nad tym popracować. Koledzy z zespołu co chwilę dają mi jakieś dobre rady. W końcu oni mają doświadczenie i doskonale wiedzą jak w nocy, przez długi okres czasu, jeździ się z prędkością przekraczającą 300 km/h".

A jakbyś porównał bolidy do prototypów?
Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiadMark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad
MW:
Różnica jest ogromna. Oba samochody są niesamowicie szybkie. Jednak model Porsche 919 Hybrid jest dłuższy od bolidu. Do tego ma napęd na cztery koła. Jeden i drugi jest niesamowicie skomplikowany technicznie. Teraz jeżdżę samochodem z zamkniętym kokpitem i uczę się go od początku".

24-godzinny wyścig Le Mans z udziałem Webbera odbędzie się w dniach 14-15 czerwca.



źródło: redbull.pl

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mark Webber o rywalizacji prototypem Porsche w WEC - wywiad

Galerie zdjęć
Newsletter