Motorsport » Sporty samochodowe » WEC: Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo na zakończenie sezonu, potężny wypadek Webbera w Brazylii (wideo)
WEC: Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo na zakończenie sezonu, potężny wypadek Webbera w Brazylii (wideo)
2014-12-01 - G. Filiks Tagi: Porsche, Interlagos, Webber, Wypadki, Wyniki, Wyścigi długodystansowe, World Endurance Championship, WEC, Brazylia, Długodystansowe Mistrzostwa Świata
Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC), wygrywając finałową rundę sezonu 2014 na torze Interlagos. Dla kontrastu los sprawił, że drugi prototyp tej marki miał w Brazylii wielki wypadek z Markiem Webberem na pokładzie. Pół godziny przed końcem 6-godzinnego wyścigu, Australijczyk potężnie rozbił się o ścianę najlepszym w kwalifikacjach Porsche nr 20. W całym zdarzeniu uczestniczyło jeszcze Ferrari kategorii GTE Am prowadzone przez Matteo Cressoniego.
Webber roztrzaskał się na szybkim zakręcie wprowadzącym na prostą startową, w tym samym miejscu, gdzie 11 lat temu miał podobny incydent w Formule 1.
Szczęśliwie pierwsze doniesienia ze szpitala mówią, że nie odniósł żadnych poważnych obrażeń.
Wypadek Webbera spowodował wyjazd safety cara i nie pozwolił dojść do skutku ciekawie zapowiadającemu się pojedynkowi o triumf między Porsche nr 14, a goniącą go na znacznie nowszych oponach mistrzowską Toyotą nr 8 z Anthonym Davidsonem za sterami. Nie było bowiem już czasu na restart zawodów, wobec czego Neel Jani doprowadził Porsche nr 14 do mety na pierwszym miejscu bezpieczny. Zwycięską załogę tworzyli z nim Marc Lieb oraz Romain Dumas.
Podium uzupełniło Audi nr 1. Jadący tym samochodem na finiszu Tom Kristensen w taki sposób zakończył swoją wielką karierę w wyścigach długodystansowych, w trakcie której 9-krotnie wygrał 24-godzinne zawody Le Mans, więcej niż ktokolwiek inny.
Kristensen pod koniec był naciskany przez Stephane Sarrazina, ale neutralizacja sprawiła, że Toyota nr 7 musiała pozostać na czwartej lokacie.
Japoński koncern jednak pewnie sięgnął po mistrzostwo świata konstruktorów klasy LMP1.
Piąte miejsce zajęło Audi nr 2 po tym, jak straciło ponad 40 sekund na pierwszym okrążeniu, przez usterkę elektryki spowodowaną stłuczką z wozem kategorii LMP2.Co do klasy LMP2, wygrał w niej prototyp Oreca 03R chińskiego zespołu KCMG, prowadzony przez Alexa Imperatoriego, Matta Howsona i Richarda Bradleya. To trzecie zwycięstwo tej załogi w sezonie.
Jednak żaden zawodnik ze wspomnianego trio nie został mistrzem świata kierowców LMP2. Tytuł ten przypadł Siergiejowi Żłobinowi z Rosji, który wspólnie z Nicolasem Minassianem i Maurizio Medianim wywalczył Orecą ekipy SMP Racing drugie miejsce w wyścigu wśród załóg LMP2, mimo straty 18 okrążeń do triumfatorów.Żłobin przeskoczył w klasyfikacji generalnej sezonu Oliviera Pla, Juliena Canala i rodaka Romana Rusinowa z Ligiera JSP2, korzystając na odpadnięciu tego prototypu z zawodów.
W GTE Pro górą był Aston Martin Vantage V8 załogi Stefan Mucke / Darren Turner. Mogło zagrozić mu Porsche 911 RSR duetu Frederic Makowiecki / Patrick Pilet, ale dzięki wyjazdowi safety cara, Mucke nie wykonał na koniec pit-stopu.Aston Martin wygrał także w GTE Am. W tej klasie triumfowali Pedro Lamy, Christoffer Nygaard i Paul Dalla Lana. Zwyciężyli z okrążeniem przewagi nad kolejnym Aston Martinem, prowadzonym przez Nickiego Thiima, Kristiana Poulsena oraz Davida Heinemeiera Hanssona. Duńskie trio poniosło straty wskutek kary "stop&go" i przebitej opony.
Szczęśliwie pierwsze doniesienia ze szpitala mówią, że nie odniósł żadnych poważnych obrażeń.
Wypadek Webbera spowodował wyjazd safety cara i nie pozwolił dojść do skutku ciekawie zapowiadającemu się pojedynkowi o triumf między Porsche nr 14, a goniącą go na znacznie nowszych oponach mistrzowską Toyotą nr 8 z Anthonym Davidsonem za sterami. Nie było bowiem już czasu na restart zawodów, wobec czego Neel Jani doprowadził Porsche nr 14 do mety na pierwszym miejscu bezpieczny. Zwycięską załogę tworzyli z nim Marc Lieb oraz Romain Dumas.
Podium uzupełniło Audi nr 1. Jadący tym samochodem na finiszu Tom Kristensen w taki sposób zakończył swoją wielką karierę w wyścigach długodystansowych, w trakcie której 9-krotnie wygrał 24-godzinne zawody Le Mans, więcej niż ktokolwiek inny.
Japoński koncern jednak pewnie sięgnął po mistrzostwo świata konstruktorów klasy LMP1.
Piąte miejsce zajęło Audi nr 2 po tym, jak straciło ponad 40 sekund na pierwszym okrążeniu, przez usterkę elektryki spowodowaną stłuczką z wozem kategorii LMP2.Co do klasy LMP2, wygrał w niej prototyp Oreca 03R chińskiego zespołu KCMG, prowadzony przez Alexa Imperatoriego, Matta Howsona i Richarda Bradleya. To trzecie zwycięstwo tej załogi w sezonie.
Jednak żaden zawodnik ze wspomnianego trio nie został mistrzem świata kierowców LMP2. Tytuł ten przypadł Siergiejowi Żłobinowi z Rosji, który wspólnie z Nicolasem Minassianem i Maurizio Medianim wywalczył Orecą ekipy SMP Racing drugie miejsce w wyścigu wśród załóg LMP2, mimo straty 18 okrążeń do triumfatorów.Żłobin przeskoczył w klasyfikacji generalnej sezonu Oliviera Pla, Juliena Canala i rodaka Romana Rusinowa z Ligiera JSP2, korzystając na odpadnięciu tego prototypu z zawodów.
W GTE Pro górą był Aston Martin Vantage V8 załogi Stefan Mucke / Darren Turner. Mogło zagrozić mu Porsche 911 RSR duetu Frederic Makowiecki / Patrick Pilet, ale dzięki wyjazdowi safety cara, Mucke nie wykonał na koniec pit-stopu.Aston Martin wygrał także w GTE Am. W tej klasie triumfowali Pedro Lamy, Christoffer Nygaard i Paul Dalla Lana. Zwyciężyli z okrążeniem przewagi nad kolejnym Aston Martinem, prowadzonym przez Nickiego Thiima, Kristiana Poulsena oraz Davida Heinemeiera Hanssona. Duńskie trio poniosło straty wskutek kary "stop&go" i przebitej opony.
Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC) - sezon 2014 - 6-godzinny wyścig na torze Interlagos (Brazylia) - wyniki (TOP 10) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Załoga (nr) | Samochód | Strata | Klasa | ||
1. | Dumas / Jani / Lieb (14) | Porsche 919 Hybrid | - | LMP1 | |
2. | Davidson / Buemi (8) | Toyota TS040 Hybrid | +0.170 sek. | LMP1 | |
3. | Di Grassi / Duval / Kristensen (1) | Audi R18 e-tron quattro | +1 okr. | LMP1 | |
4. | Wurz / Sarrazin / Conway (7) | Toyota TS040 Hybrid | +1 okr. | LMP1 | |
5. | Fassler / Lotterer / Treluyer (2) | Audi R18 e-tron quattro | +1 okr. | LMP1 | |
6. | Howson / Bradley / Imperatori (47) | Oreca 03R - Nissan | +24 okr. | LMP2 | |
7. | Turner / Mucke (97) | Aston Martin Vantage V8 | +28 okr. | GTE Pro | |
8. | Makowiecki / Pilet (92) | Porsche 911 RSR | +28 okr. | GTE Pro | |
9. | Rigon / Calado (71) | Ferrari F458 Italia | +28 okr. | GTE Pro | |
10. | Bruni / Vilander (99) | Ferrari F458 Italia | +29 okr. | GTE Pro |
źródło: autosport.com, fot. fiawec.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
WEC: Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo na zakończenie sezonu, potężny wypadek Webbera w Brazylii (wideo)
Podobne: WEC: Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo na zakończenie sezonu, potężny wypadek Webbera w Brazylii (wideo)
WEC: Webber nie pamięta wypadku »
WEC: Dublet Porsche w kwalifikacjach na Interlagos »
WEC: Dominacja Audi w Sao Paulo »
Podsumowanie weekendu w motorsporcie: Newgarden nowym mistrzem IndyCar »
Podobne galerie: WEC: Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo na zakończenie sezonu, potężny wypadek Webbera w Brazylii (wideo)
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Porsche
Galerie zdjęć
Newsletter